neděle 14. února 2010

14.2. English Church "Anglický kostel?"

Protože jsem římskokatolický křesťan schází mi bohoslužby, kterým bych rozuměl, a kterých bych se zde mohl zúčastnit. Minulou neděli jsem byl v římskokatolickém kostele u přístavu (sv.Petr a Pavel). Když člověk nerozumí co kněz a ostatní povídají, může se sám za sebe pomodlit a trochu popřemýšlet. Ale to je asi vše. Není to ono. Dnes ráno jsem vstal s tím, že tu přece musí být nějaká bohoslužba v angličtině. Vyšel jsem ven a slyšel zvony nedaleko. 2 bloky odsud kostelní zvon naháněl ovečky na mši. Zastavil jsem se tam. Jediný přítomný byl pan správce, taková místní paní Bednářová. Požádal jsem ho, jestli mluví anglicky, a sdělil mu svoji prosbu. Že hledám Anglickou bohoslužbu. Byl velice vstřícný a hned mě navigoval na Lange straat (dlouhá ulice, která zas tak dlouhá není). Kolem jednoho Anglického kostela již jsem šel a byl někde tam v centru, kam mě poslal tento muž. Byl jsem si jistý, že to byl on. A taky, že byl. Po 20 minutách jízdy a hledání jsem zamykal kolo a vstupoval dovnitř. Hned mi bylo jasné, že nejsem u svých. a že English church neznamená jen Anglický kostel, ale také Anglikánskou církev. Nu, bohoslužba zrovna začala a jinou zálohu jsem neměl. Chvíli jsem přemýšlel, co že to vlastně o Anglikánské církvi vím, a chvíli jsem sváděl duchovně/církevní boj sám se sebou, jestli tu vůbec mohu zůstat. Pravda moc jsem o této církvi nevzpomněl. Nikdy předtím jsem se o to nezajímal, někdo z Vás ano?, Přeci jen jsem si vzpomněl z hodin angličtiny kdysi na gymplu, že neuznávají papeže a že kněží mohou být i ženy. (Teď už i homosexuálové, ale to sem nepatří a je to na jinou diskusi). Zatím jediné plus bylo, že mluvili anglicky. Přišel reverend a začalo se zpívat. Varhany pěkně zní, až v půlce bohoslužby jsem si všiml, že jedna paní vepředu má CD přehrávač a z něj pouští hudbu:) Hmm to je vychytávka. Odběhl jsem pro kancionál. Angličtina, výborně. Reverend začal číst z Misálu, aha to je ta druhá knížečka hned vedle Kancionálu. Taky angličtina výborně. Vždy řekl, kde se bude číst takže nebyl problém si chytit správnou stranu. Můj vnitřní duchovní boj o přítomnost byl završen rozhodnutím, že tu zůstanu. Vypadá to, že se modlí ke stejnému Ježíši, Bohu i duchu svatému. A jelikož bych teď před polednem další kostel nenašel, rozhodl jsem se zkusit jak to vypadá v jiných církvích. Dokud mě nebudou chtít obětovat na oltáři bude to snad v pohodě. Z toho důvodu jsem možná zůstal vzadu u východu. Fajn, bohoslužba začala. Krom toho, že Reverend byl jen v saku a kravatě, vypadalo vše rozumně. Po úvodních modlitbách, přišlo čtení, 1. 2., Evangelium (o proměně vína Ježíšem na svatbě - asi znáte :). Kázání. (Mimochodem moc pěkné o rodině, partnerství, lásce, přítelství), Následovalo Vyznání víry (stejné jako "naše"), přímluvy. Přání pokoj s Tebou, které si přáli všichni se všemi. A poté... Poté se lidé začali rozcházet, šlo se domů!!???? Aha tak tady je ten rozdíl.. :-) Už mi to bylo jasnější. Posečkal jsem ještě chvíli, "hodil do placu" pro jistotu na soukromém komunikačním kanálu jednu modlitbičku a krátkou prosbu k tomu "svýmu", a postoupil domů.

Netroufám si soudit, na to nemám kapacitu ani vědomosti. Ale když to z dnešní zkušenosti shrnu, nebyl jsem obětován +1b., mají zřejmě stejného Boha +5b, avšak stejně si nemohu pomoci. Anglikánské církvi něco chybí. Minimálně 1 půlka :-), jaká nechám na Vás.

více o English church na
http://wikipedia.cz/Anglikánská církev

A příště asi půjdu na černouška, pěkně do "našeho" na Petrov :-)

Žádné komentáře: