neděle 28. října 2007

Moderní technologie... výhoda či cesta do záhuby?

Je neděle večer. Dřív jsem se k zapsání této příhody nedostal. Ve středu ráno jsem jel vlakem do Brna. Zapomněl jsem si však téměř vypracovaný protokol do fyziky, a tak jsem v Kuřimě vystoupil a počkal na vlak zpět. Jak už tak bývá mým zvykem, i malé pauzy využiji. Na nádraží jsem si přisedl k jedné starší dámě a otevřel notebook. Začal jsem přepisovat zápis z oddílové rady. Paní se na mě podivně koukala. Občas se mi koukla přes rameno, co že to tam mám. Chvíli jsem psal. Vlak měl přijet až za 15 minut. Byl jsem téměř hotov, když se ke mě naklonila a pronesla: "Promiňte, víte jak jsme psávali my?". "Ne", odpověděl jsem. "Nechci Vás rušit, máte jistě něco důležitého na práci". "Ne ne, to nevadí, tohle počká." "My měli tabulku, na kterou jsme psali křídou. A když byla popsána, tak jsme ji houbičkou smazali. Vy to teď máte všechno jednodušší." Chvíli jsem se zamyslel a odpověděl jsem: "To máte pravdu, ale určitě jste si život dovedli více užít a dovedli jste se radovat i z maličkostí. Dnešní svět je sice jednodušší, ale žijeme v hrozném spěchu a stresu." Na chvíli se zamyslela. Neodpověděla. Jen se usmála. Za chvíli se ještě zeptala, kde studuji, a dodala, ať si to dodělám. Nevím, kdo ta paní byla. Nevím, odkud se tam vzala, ani kam jela. Vím, že vstoupila do mého všedního středečního rána a donutila mě na chvíli se zamyslet. Je opravdu tento "jednodušší" přetechnizovaný svět opravdu i lepším? Nebyli lidé píšící křídou na mazací tabulku přece jen šťastnější? Vlak za chvíli přijížděl. Popřál jsem jí pěkný den a odebral se na nástupiště. Putuji domů pro zapomenutý protokol a o dvě hodiny později mířím na druhý pokus do Brna statisticky zpracovávat data z měření záření Beta a Gamma.

4 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Zajímavá úvaha, taky jsem už několikrát přemýšlela jestli je tenhle svět plný počítačů a "robůtků" lepší než ten za našich babiček...Děsí mne představa, že dnes si koupím nejnovější model mobilu a zítra ráno se probudím a ten můj supermobil bude už jen pouhým mobilem páč vědci vynalezli zase něco dokonalejšího a lepšího... jedna polovina mne na to nadává a ta druhá si neumí "bohužel" představit život bez rychlovarné konvice či mikrovlnky...
Zeleňourek

Anonymní řekl(a)...

No zase si pane Wondře napsal pěknej kousek, ale vůbec bych se nebál dnešní doby. Ano je jinačí, asi rychlejší než před sto lety, vzdálenosti se zkracují... ale ten svět je přece takový, jaký si ho uděláme my? Můžeme děkovat bohu, že žijeme v natolik svobodných poměrech, že je nám to umožněno. Jen to musíme doopravdy chtít. A vůbec mě neděsí Zeleňourkova představa že můj supermobil zítra nebude supermobilem. Na to se můžu s prominutím vykašlat.

Stop

Anonymní řekl(a)...

S tím mobilem to bylo myšleno dost obrazně... mě taky nezáleží jestli budu mít nejnovější nebo totál starý...tohle byla jen ukázka toho jak jde věda nebezpečně kupředu
Zeleňourek

Anonymní řekl(a)...

inu, já se nad něčím podobným zamýšlel, když jsem před nedávnem četl knihu, která se odehrávala r. 1914 (těsně před 1.sv.v.) v Anglii: lidi jezdili v kočárech, ti bohatší v autech (nutno říct, že asi shruba stejně rychle), ženy bojovaly o volební právo, propastné rozdíly mezi jedntlivými čtvrtěmi v Londýně (jedno jediné město), bída a lesk, chudoba a pohádkové bohatství, střední třída žila na hranici důstojného života, obrovská upjatost vládnoucí třídy, negramotnost a neznalost,....
A to vše před necelými 100 lety (!!!!!). To, kde jsme teď má souvislost s technickým pokrokem, s gramotností, samostatným myšlením, svobodou. Otázka je, kam dojdem. Pokrok byl vykoupen dvěma sv. válkami a stále je vykupován nespočtem místních válek (ano, i tzv. koaličních na stř. východě). Občas je to jako bysme se vraceli zpátky - ve jménu pokroku a svobody omezíme svobodu jiným.

Dostal jsem se dál, než jsem chtěl. Chtěl jsem říct, že jsem rád, za moderní technologie. Mám je totiž rád :o) (i když si zdaleka nemůžu všechno dovolit), na druhou sranu nemáme doma televizi a je nám fajn.

A vzpomeňte si, jak jste se naháněli s kamarády, kdeyž nebyly mobily (ta doba není tak vzdálená...)

Možná si taky založím Blog :o)
Je to toitž dobrej nápad Wondře :o))
Bušo